Spausdinti

Naujienos

Sukurta: 2018.10.01 / Atnaujinta: 2018.10.01 13:01

Baigiamoji projekto „Saugi ir sąveiki transporto sistema Moldovoje“ misija Moldovoje

2018 m. rugsėjo 17–18 dienomis vyko projekto „Saugi ir sąveiki transporto sistema Moldovoje“ baigiamoji misija. Šių metų gegužę užmegzti ryšiai suteikė galimybę Lietuvos ir Moldovos transporto sektoriaus specialistams kartu dirbti siekiant sklandaus Moldovos Asociacijos sutarties įgyvendinimo, prisidedant prie šalies transporto sektoriaus modernizavimo bei priartinimo prie ES standartų ir geriausios praktikos.

Projekto metu įvyko septynios misijos, kurios aprėpė geležinkelių ir automobilių transporto saugos, maršrutų planavimo bei saugios laivybos sektoriaus klausimus. Moldovos ekspertams pristatyta Lietuvos patirtis ir procesai, įgyvendinti prisijungiant prie Europos Sąjungos, pasidalinta gerąja patirtimi, sukaupta narystės ES laikotarpiu. Vizitų Lietuvoje metu svečiai ne tik teoriškai susipažino su Lietuvos transporto sistemos struktūromis bei funkcijomis, bet ir savo akimis galėjo įvertinti dabartinius procesus, įgyti praktinių žinių.

Lietuvos transporto saugos administracijos ekspertai savo ruožtu ne tik pasidalino savo patirtimi, bet ir turėjo galimybę susipažinti su Moldovos transporto sektoriaus situacija bei aktualijomis. Vizitų Moldovoje metu aplankytos svarbiausios šalies institucijos, uostai ir susisiekimo centrai: Moldovos ekonomikos ir infrastruktūros ministerija (toliau – Ministerija), Moldovos geležinkeliai „CFM“, Giurgiulesti uostas, Moldovos nacionalinė transporto agentūra (ANTA).

Baigiamojo vizito metu abiejų šalių specialistai aptarė projekto rezultatus ir naudą, kurią suteikė abipusis valstybių bendradarbiavimas. Pabrėžti pagrindiniai akcentai, kurie bus ypač svarbūs siekiant įgyvendinti Asociacijos sutartyje numatytus Moldovos transporto sektoriaus uždavinius.

Preliminarūs siūlymai kiekvienos Projekto sudedamosios dalies tema:

Automobilių transportas:

  1. Nustatyti sąlygas vežėjams, kurias pažeidus būtų naikinama teisė vežti keleivius nustatytu maršrutu. Institucijai suteikti įgaliojimus naikinti maršrutus.
  2. Peržiūrėti ir pagal keleivių srautus nustatyti minimalų išvykimo iš autobusų stoties laiko intervalą kiekviena kryptimi atskirai.
  3. Išplėsti ir detalizuoti administracinių nusižengimų automobilių transporto srityje sąrašą įstatymuose, surūšiuoti juos pagal pažeidimo sunkumą, atitinkamai diferencijuoti nuobaudas. Sukurti informacinę sistemą dėl ANTA atliekamų patikrinimų, inspektavimų kelyje, sukurti administracinių pažeidimų fiksavimo, protokolų tvirtinimo registrus.
  4. Patvirtinti ANTA strategiją, konkrečius tikslus, uždavinius ir rodiklius. Sudaryti sąlygas ANTA tikrinti transporto priemones (sunkiasvores, autobusus) ne tik dėl svorio ar darbo poilsio režimo pažeidimų, bet ir dėl transporto priemonių techninės būklės.

Geležinkelių transportas:

  1. Apsvarstyti galimybę įgyvendinti CFM reformą pasirenkant „vertikalios integracijos“ modelį, atskiriant atskiras direkcijas CFM viduje bei atidalinant sąskaitas. Manytina, kad Moldova dar nėra pasirengusi visiškam CFM padalinimui, todėl reikėtų tokio stambaus masto reformą atlikti palaipsniui.
  2. Įsteigti geležinkelių transporto nacionalinę saugos instituciją, jai pavesti vykdyti pajėgumų skyrimo ir rinkliavų apskaičiavimo funkcijas. Paskirti geležinkelių transporto rinkos reguliuotojo uždavinius jau egzistuojančiai institucijai (konkurencijos tarybai ar pan.).
  3. Užtikrinti nepriklausomos nacionalinės geležinkelių transporto eismo įvykių tyrimo institucijos įkūrimą (nereikia didelės struktūros, tai gali būti padalinys jau veikiančioje su transporto reguliavimu nesusijusioje institucijoje).
  4. Sukurti saugos valdymo sistemą (SVS) CFM.

Jūrų transportas:

  1. Apsvarstyti poreikį nustatyti konkrečius saugos užtikrinimo reikalavimus laivams, prieš leidžiant juos registruoti su Moldovos nacionaline vėliava (inspektavimas, patikrinimas ir pan.).
  2. Sukurti sistemą periodiniams laivų su Moldovos vėliava patikrinimams, kad laivai ir jų įgulos nuolat atitiktų tarptautinius ir nacionalinius saugos reikalavimus.
  3. Apsvarstyti poreikį sudaryti susitarimus su pripažintomis organizacijomis (pagal ES reglamentą 391/2009).
  4. Atsižvelgiant į tai, kad į Giurgiulesti uostą įplaukia jūriniai laivai, siūlytina prisijungti prie regioninių susitarimų dėl uosto kontrolės.

Ministerijos valstybės sekretorius Serghei Bucataru padėkojo Lietuvos ekspertams už darbą, suteiktas žinias ir pateiktus pasiūlymus Asociacijos sutarties įsipareigojimų įgyvendinimui transporto srityje.

Lietuvos ambasados Moldovoje ministras sekretorius Andriejus Didenko pasidžiaugė sėkmingai įvykusiu projektu ir pažadėjo paramą ir toliau stiprinant Lietuvos ir Moldovos profesinius ryšius transporto srityje.

Vystomojo bendradarbiavimo projektas „Saugi ir sąveiki transporto sistema Moldovoje“ abiejų valstybių ekspertų buvo įvertintas kaip teigiama iniciatyva, kuri suteikė abipusę naudą misijų dalyviams. Tikimasi, jog bendradarbiavimas tarp Lietuvos ir Moldovos transporto institucijų tęsis ir toliau.

Projektas „Saugi ir sąveiki transporto sistema Moldovoje“ finansuojamas iš Lietuvos Respublikos Užsienio Reikalų Ministerijos Vystomojo bendradarbiavimo ir paramos demokratijai programos lėšų.